Saari-rummut&Amedian symbaalit

Rockvilla Rumpupaja ja Saari-Rummut aloittivat yhteistyön!

Pääsin ilokseni testaamaan ja virittämään rumpali ja puuseppä Hannu Saaren kehittämiä Saari-rumpuja. Jyväskylässä, Rockvilla rumpupajassa sinäkin pääset nyt halutessasi testaamaan Saari-rumpuja ja voit myös tilata niitä meidän kauttamme.

Kokemuksiani Saari-rummuista ja niiden testauksesta sekä yleensä virityksestä:
Saari-rumpujen raakakoivusetti ja lämpökäsitelty setti
Yksi rumpusetti oli raaka koivuviilu setti 20”, 14”; 16” ja virveli 6” ja toinen lämpökäsitelty viilu 22”, 14”, 16 ja virveli 6”.
Ensimmäinen positiivinen havainto oli kauneus ja roudauksen helppous
Ensimmäinen positiivinen havainto oli Saari-rumpujen roudausystävällisyys. Ohut materiaali tekee rummuista kevyet ja helposti siirreltävät. Toinen oli silmille iloa tuottava rumpujen kaunis ja viimeistelty ulkomuoto. Jokainen rumpu on luotu käsityönä, yksilöllisesti, asiakkaan vaatimusten mukaan.

Käsintehdyt Saari-virvelit ja rumpusetit

Rumpuja testattaessa käytetyt mikrofonit
Testiäänityksessä oli dynaamisia mikrofoneja Audix D4 ja D6. Kondensaattorimikrofoneja oli virvelissä Shure SM 57, hi-hat Akg 525 ja yläpuoliset kardioidikondensaattori mikrofonit Audio Technica 4033 sekä yksi laajakalvoinen ambient kodensaattori-mikrofoni Rode NT-2.
Äänikorttina Audio interface Profire 2626 sekä Alesis X2 24x8x2 äänitysmikseri.

Symbaalit
Raakakoivuviilusetissä käytin 20” AA-Sabian symbaaleja ja 22” lämpökäsitellyssä oli K Kerobi Zildjian symbaaleja.
Saari-lugit & kuusiokoloruuvit
Saari-rummuissa on kiristysruuveina kuusiokoloruuvit, jotka liikkuvat helposti tyvipuusta valmistetuissa yksimittaisissa Saari-lugeissa. Lugien jengat ovat hieman tiheämmät kuin perinteisessä lugi-jengoituksessa, näin myös kiristettävät puuvanteet reagoivat herkemmin  viritettävään kalvoon. Kuusiokoloruuvilla saadaan herkemmin ja tarkemmin virittyvä rumpu.
Kalvojen esivalmistelut ja bassorummun kalvot
Molempien settien ylä-tomeissa ja virvelissä käytin Remon valkoisia Ambassador Coated rumpukalvoja, joita venytin ensin yhden yön yli, näin kalvo päästää kaikki turhat jännitykset pois viritysvaiheessa ja rumpu pysyy helpommin oikeassa vireessä. 20” raaka koivusetin bassariin asennettiin kirkas Remon Powerstroke ja  22” lämpökäsiteltyyn Remon Powerstroke pro clear kalvot.

Saari-rumpujen viisteet ja funktio
Testasin myös Saari-rumpujen viisteet (kalvon irrottamisen jälkeen) asettamalla rumpu viiste alaspäin tasaiselle pinnalle. Tämän jälkeen panin studiosta valot pois ja laitoin rummun sisälle taskulampun ja katsoin vuotaako valoa tasaisen pinnan ja rummun viisteen välistä. Jos valo näkyy jostain niin rummun viiste ei ole tasainen. Saari-rummut läpäisivät testin hienosti!
Saari-rumpujen reunaviisteen muodon voi itse määritellä; haluaako nopeasti syttyvän terävän viisteen jolloin rumpu syttyy nopeasti (attack) tai pyöreämmän viisteen, joka keskittyy enempi pitkään soivuuteen ja/tai sillä kestää kauemmin vaimeta (sustain). Kaava on yksinkertainen – mitä laajempi osa kalvoa pääsee koskettamaan rummun runkoa sitä enemmän se pystyy siirtämään iskun energiaa runkoon.

Viritykseen vaikuttavia yleisiä tekijöitä
Rumpujen virityksessä kannattaa huomioida muutama asia: rumpujen laatu, kalvojen paksuus, soittajan dynamiikka, ikä ja materiaali, rummun syvyys ja materiaali, kapuloiden koko ja paino, soittotilan akustiikka, soitettavan musiikin tyyli jne.

Saari-rummun botne ja sustain
Saari-rummuissa on ohut runkovahvuus, jonka johdosta ääni on helpompi houkutella esiin. Yleensä hiljaa soittaessa huomaa, että rummun sointi (botne) katoaa ja dynamiikka kärsii, mutta Saari-rummuissa sustainia riittää ja laadukkaan kaiuttimen tapaan setin jokainen osa reagoi ja syttyi hiljaakin soitettuna erinomaisesti.

Mikki ja ilmareikä
Saari-rumpujen bassorumpuihin saa halutessaan runkoon mikki-/ilmareiän. Molemmissa bassorummuissa sellainen oli ja asensin mikin sinne. Paras paikka mikrofonille oli mikki-/ilmareiän keskellä niin, että mikrofonin verkkokalvo peittyi rummun sisälle ja varsi runko-osa jäi näkyville.

Tomien viritys
Lyöntikalvot viritettiin matalalle tasavireeseen joka puolelta. Alakalvot hieman kireämmäksi; tässä kohtaa onkin tärkeä virittää rumpu ristiin aina puolelta toiselle ja kiristää rumpua vähän kerralla sekä kuulostella miltä se kuulostaa. Yksi tapa on äänittää omaa soittoa tai antaa toisen soittajan kuulostella rumpuja kauempaa.

Yleistä vaimennuksesta / pumpulilla tai paperinenäliinataitoksella?
Tarkoituksena oli löytää sopiva sointi ilman ylimääräisiä vaimennuksia. Joskus on kuitenkin esimerkiksi tilan pienuuden tai voimakkaan kaiun takia hyvä laittaa hieman vaimennusta rummun kalvoon lähelle reunaa. Käytin virvelissä pienen palan geelidempparia ja laitoin (hyväksi havaittu kikka) raakakoivusetin lattiatomin alakalvon päälle määrämittaisen pumpulipalan. Tämä poisti soinnista kiusallisia yläsäveliä. Vaimentaa voi myös teipillä, joka on keskiosastaan irti kalvosta, tai 80-luvun metodia käyttäen teipatulla paperinenäliinataitoksella. Raaka koivusettiin 20” kokeilin bassorummun vaimennusta tyynyn kanssa ja myös asettamalla huovan pituussuunnassa bassorummun etukalvoon. Ensimmäinen vaihtoehto vei rummun soinnin tukkoon ja vaimensi liikaa ja toinen vaihtoehto huovan kanssa oli parempi, mutta demppasi sekin vielä liikaa. Nykyään saa hyvin varustetuista musiikkiliikkeistä valmiita tehdasvalmistettuja geelidemppareita ja valmiita bassorummun kalvoja joissa on itsessään rengaspehmuste. Tärkeää on käytettäessä kangasta, tyynyjä, vaahtomuovia yms, varmistaa, että ne koskettavat molempia kalvoja samanaikaisesti.

Gaten käyttö
Studio- ja livetilanteessa voidaan käyttää studiotekniikkaa hyväksi ja prosessoida ääntä esimerkikisi lisäämällä siihen gatea. Gate on efekti, joka päästää läpi
äänisignaalia sen ylittäessä säädetyn raja-arvon (threshold). Gatella voidaan poistaa turhat kohinat ja vuodot silloin, kun instrumenttia ei soiteta. Instrumenttia soitettaessa kuuluu luonnollisesti myös taustakohina. Normaalisti tästä ei ole haittaa, koska soitin peittää kohinan alleen. Gatea voidaan käyttää rumpujen lähimikkien siivoamiseen.

Saari-rummut ovat miellyttävä tuttavuus vaativallekin soittajalle
Rumpusetillä on suuri merkitys koko levytyksen soundin kannalta. Muilta osin hyvin äänitetty tallenne saattaa kuulostaa amatöörimäiseltä, jos rummut on soivat huonosti. Useimmiten ongelmana on huonolta kuulostava rumpusetti. Vika saattaa löytyä esimerkiksi huonoista kalvoista, vireestä tai rummun epätasaisesta rungosta. Lähtökohtaisesti ei kannata edes mikittää rumpusettiä ennen kuin se kuulostaa itsessään hyvältä ja soi hyvin sille valitussa tilassa. Hyvillä mikrofoneilla, mikrofonietuasteilla ja miksauksella ei ole juurikaan merkitystä, jos rumpusetti itsessään on viallinen. Mielestäni tärkein asia rumpujen soundin kannalta on oikeanlainen rumpusetti ja viritys. Saari-rummuilla ei em. ongelmia ole. Rummut ovat tasokkaita, miellyttäviä, varmoja ja monipuolisia. Ne soivat tuhdin pehmeästi, soundi on erinomainen tilanteessa kuin tilanteessa, tilassa kuin tilassa.

 

Rytmeissä mukana Rockvilla rumpupaja & Saari-rummut

Käsintehdyt custom– rummut Suomesta Made by Hannu Saari.

Leave a Reply